Hei!
Vi i norskgruppa på ungdomstrinnet har tenkt å kjøre et filmprosjekt. Hadde tenkt å bruke moviemaker, men vi har bare Linux-maskiner på skolen. Noen som har forslag til gode alternativer?
Det finnes en Web-klipper på Creaza.com. Jeg vet ikke om det kunne vært en løsning. Er litt usikker på hvordan en kan dele resultatene med andre. Du kan jo registrere deg og ta en titt.
Hei, litt mer informasjon om Creaza. Det er mulig å dele alle produkter man lager i Creaza dersom man har registrert seg via www.creaza.no (gjelder ikke ved SSO med Fronter etc). Produkter som er delt vil da ligger under en åpen hjemmeside på www.creaza.no/members/{username}.
Vi legger inn støtte for kode-innliming i bloggverktøy før jul.
Svakheten så langt er manglende tekststøtte, men også dette kommer på plass til nyåret.
Videre jobber vi med eksport til MP4, men dette kommer nok ikke før skolestart 2009.
Hei!
Siden du har god peiling på dette! Jeg lurer på om det er mulig å legge tekst på bildene? Da hadde det blitt et fullverdig alternativ til moviemaker:-) Jeg ser ikke at det er mulighet for det nå?
Så flott! Jeg har brukt programmet til å lage digitale fortellinger med en 10. klasse. Mange av elevene syns det var vanskelig å bruke og sleit med å få det til. Men de som fikk det til fikk veldig flott resultat!
Så fint, for jeg vil gjerne bruke verktøyet med elever flere ganger. Mange slet med å få til å spille inn lydkommentarene og også med å plassere de på riktig bilde. De slet med selve tidslinjen og syns det var vanskelig. Når de skulle vise frem filmen sin var det mange som opplevde at lydkommentarene la seg oppå hverandre, noe de ikke hadde gjort da de så på den før fremvisningen.
Når man spiller inn lydkommentarer legges lydklippet til der markøren på tidslinjen står. Dersom man likevel ikke vil ha lydklippet akkurat der, er det fullt mulig å flytte på dette. Dessuten legges også den innspilte lyden seg blant "Mine mediefiler" for gjenbruk. I filmklipperen er det tre lydspor. Alle kan inneholde innspilt lyd, musikk og lydeffekter. I sporet som heter "Musikk" kan man kun legge musikken etterhverandre fra begynnelsen av sporet. I de andre sporene kan man plassere musikken/lyden der man ønsker.
I den nye versjonen av filmklipperen kan man også justere volumet i kurver innenfor samme klipp. På bildet nedenfor kan du se hvordan den nye filmklipperen ser ut.
For å lese mer om Filmklipperen og andre nyheter i Creaza kan du sjekke ut bloggen vår på http://www.creaza.no/blog