Jeg ser helt klart muligheter for denne type verktøy i undervisningssammenheng også. Både som møtearena lærer/elev og som arena for digital trening. Med digital trening tenker jeg på trening rundt problemstillinger som personvern, hva man tilgjengeliggjør for andre i sosiale nettverk, osv. Et lukket, lærerstyrt nettverk vil jo være en fin og relativt trygg arena i forhold til de store arenaene våre elever før eller senere kommer til å delta i.
Men jeg tillater meg et lite spørsmålstegn i forhold til Ning når jeg ser annonsene som er relativt tydelig tilstede. Se på dette bildet, og det er lett å tenke at man som lærer ikke vil føle seg helt vel med denne type reklame.
Det er selvsagt slik at elever møter dette på nettet hver dag, men ønsker vi at de skal gjøre det i et lukket nettsted opprettet spesielt for elevgruppen. Som lærer på mellomtrinnet er jeg ganske sikker på at svaret er nei, men det er mulig at vurderingene vil være anderledes på u.trinnet og vgs?
ja et godt poeng! Heldigvis har Ning inngått en avtale med de som skal bruke Ning med aldersgruppen 7 til 12 år. Så da er vi et stykke på vei. :)
"Ning recently approved a trial program to remove the ad component from any existing or new educational Ning networks for students in grades 7 - 12!"
For mer informasjon om dette se på en av de mange Ning nettverkene som handler om nettopp bruk av Ning innen utdanningssektoren.
Grunnlegger av Ning in Education er Steve Hargadon. Ta en titt på bloggen hans.
Et annet spørsmål som også dukker opp er om det er mulig å kvalitetssikre innholdet som elevene laster opp, hvordan unngå innhold vi absolutt ikke vil ha der.